Sejak pertama kali dilancarkan, Uber belum pernah mengubah antaramuka
aplikasinya. Kini, mereka mahu mengubah cara penumpang mendapatkan
perkhidmatan Uber dengan lebih mudah. Hanya tanya, awak ke mana?
Menurut Uber, ia merupakan soalan paling penting buat penumpang.
Apabila persoalan itu dijawab, perkara lain akan dituruti dengan mudah.
Buat masa kini, untuk mendapatkan perkhidmatan Uber, penumpang perlu
menandakan lokasi untuk diambil, kemudian pilih jenis kenderaan dan
akhirnya mengesahkan tempahan. Dengan aplikasi yang baru, penggunaannya
dimudahkan dengan bertanyakan destinasi perjalanan.
Aplikasi ini juga lebih pintar. Ia akan mempelajari sejarah
perjalanan pengguna, dan mencadangkan destinasi berdasarkan penggunaan
sebelumnya. Uber juga mahu menambah integrasi kalendar ke dalam aplikasi
baru ini. Jadi pengguna boleh mendapatkan perkhidmatan Uber lebih mudah
dari maklumat di dalam aplikasi kalendar.
Jika mahu bertemu rakan, pengguna boleh memilih kenalan tersebut
sebagai lokasi. Sistem akan memberitahu kenalan tersebut dan jika
disahkan, Uber akan membawa pengguna terus ke tempat kenalan tersebut.
Tetapan masa untuk tempahan perkhidmatan juga boleh dibuat.
Sebelum ini, pengguna perlu memilih jenis kenderaan seperti UberX,
UBerXL dan UberBLACK sebelum mengesahkan tempahan. Masalahnya, sukar
untuk mengetahui masa ketibaannya atau pilihan terbaik mengikut harga.
Dengan perubahan baru di dalam aplikasi, semuanya akan terus dipaparkan.
Masa ketibaan dan harga mengikut jenis kenderaan, akan dipaparkan
sekaligus.
Aplikasi baru ini juga akan cuba membantu pengguna dalam pelbagai
aspek. Contohnya di bandar yang memiliki UberEATS, pengguna boleh
menempah makanan dan menerimanya pada masa yang sama tiba di destinasi.
Yelp dan Foursquare turut akan diintegrasi ke dalam aplikasi baru Uber,
memberi tip dan reviu tentang destinasi yang dituju. Ia juga akan
memberi maklumat tambahan tentang jadual bas dan keretapi, jika ia
pengangkutan yang ingin digunakan seterusnya.
Uber akan mengekalkan fungsi sedia ada seperti berkongsi tambang,
memaklumkan masa ketibaan kepada kenalan serta lokasi semasa. Tetapi ia
juga mengekalkan cara tradisional untuk penumpang dan pemandu berhubung,
samada membuat panggilan atau SMS. Sebagai perbandingan, Grab yang
turut menyediakan perkhidmatan sama seperti Uber, telah menggunakan
sistem GrabChat
yang membenarkan penumpang dan pemandu bermesej dari dalam aplikasi. Ia
lebih selamat dan pastinya lebih rendah kos, terutama jika ke luar
negara.
Aplikasi baru Uber ini akan tersedia digunakan pengguna Android dan
iOS dalam masa beberapa minggu lagi. Untuk mengetahui lebih lanjut
tentangnya, layari laman web Uber Where To.